Новая теория  : "тупость" может быть полезна в бизнесе / Smart organizations should also be stupid, according to new theory

 

Включение звука   : кликнуть на "треугольник"

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

 

 January 28, 2013

Smart organizations should also be stupid, according to new theory

По новой теории, компания (организация) должна быть не только "умной", но и "тупой"

Critical reflection and shrewdness can help companies to avoid crises, but sometimes good old-fashioned stupidity can serve an important function in raising the efficiency of an organization, claims Mats Alvesson, Professor of Organisation Studies at the School of Economics and Management, Lund University, Sweden, in a new theory of 'functional stupidity' that has been published in the Journal of Management Studies.

 Критичность мышления и проницательносить помогают избегать кризисов. Но порой и старая добрая тупость может сослужить сыграть роль в повышении эффективности работы компании. Так утверждает профессор из Швеции Мэтс Алвессон (Mats Alvesson, Professor of Organisation Studies at the School of Economics and Management, Lund University, Sweden) в своей новой теории "функциональной тупости", опубликованной в журнале Journal of Management Studies (Вопросы теории менеджмента).

"We see functional stupidity as the absence of critical reflection. It is a state of unity and consensus that makes employees in an organisation avoid questioning decisions, structures and visions", says Mats Alvesson.

 " Под функциональной тупостью мы понимаем отсутствие критического мышления. Это состояние союза и консенсуса, при котором сотрудники не сомневаются в решениях руководства, структуре и общих принципах работы своей компании", - говорит Мэтс Алвессон

"Paradoxically, this sometimes helps to raise productivity in an organisation." Together with colleague André Spicer, Mats Alvesson has written an article entitled 'A Stupidity-Based Theory of Organisations', which was recently published in the renowned Journal of Management Studies and has been featured in the Financial Times.

 "Как ни парадоксально, порой это помогает повысить продуктивность компании". Вместе с коллегой Андре Спайсером Мэтс Алвессон написал статью "Теория организаций, основанных на тупости", недавно опубликованную в известном журнале Journal of Management Studies. Об этой статье рассказала и газета Financial Times.

In the article, he expounds the logic behind 'functional stupidity'. "It is a double-edged sword. It is functional because it has some advantages and makes people concentrate enthusiastically on the task in hand. It is stupid because risks and problems may arise when people do not pose critical questions about what they and the organisation are doing."

 Статья объясняет логику, на которой строится "функциональная тупость". Это обоюдоострый меч. Такая тупость функциональна потому, что даёт определённые преимущства, заряжает людей энтузиазмом в работе. Но всё же это тупость, т.к. порождает риски и проблемы ввиду некритичного отношения сотрудников в своей организации"

The state is partly a consequence of a kind of 'stupidity management', which suppresses and marginalises doubt and blocks open communication within the organisation. The parallels with some companies' sudden financial crashes in recent years are clear.

 Некритичность - одно их последствий "тупого менеджмента", который подавляет и маргинализирует сомнение, блокирует открытую коммуникацию внутри организации. Всё это сразу заставляет вспомнить неожиданный финансовый крах некоторых компаний в последние годы

"Short-term use of intellectual resources, consensus and an absence of disquieting questions about decisions and structures may oil the organisational machinery and contribute to harmony and increased productivity in a company. However, it may also be its downfall."

 "Направление интеллектуальных ресурсов только на краткосрочные цели, общее согласие и отсутствие будоражащих вопросов насчёт решений и организационной структуры - всё это может служить смазкой для работы механизма компании, повышать в ней гармонию и производительность. Но может привести и к её краху"

According to the researchers, some industries are more stupid than others. Organisations that make a virtue of their staff's wisdom and sell intangible services or branded products, such as parts of the mass media, the fashion industry and consultancy firms, are highlighted as being particularly disposed to develop functional stupidity.

 Согласно учёным, некоторые отрасли экономики более тупы, чем другие. Особенно склонны к "функциональной тупости" организации, где ценится "мудрость" сотрудников, где торгуют виртуальными услугами и известными брэндами продуктов - это средста массовой информации, индустрия моды, консультационные фирмы

"Functional stupidity is prominent in economies that are dominated by persuasion using images and symbolic manipulation. It is preferable that people have an enthusiastic belief in an activity which may not necessarily fulfil a need. New management may be required to manage the fine balance and possible pitfalls of functional stupidity", says Mats Alvesson.

"Функциональная тупость широко проявляется в тех экономиках, где господствует передача убеждений через изображения и манипцляцию символами. Предпочтительно, чтобы люди с энтузиазмом верили в свой вид деятельности, который может не служить никаким реальным нуждам людей. Возможно, теперь перед менеджментом встанет задача найти тонкую грань между плюсами и минусами функциональной тупости", - говорит Мэтс Алвессон.

Thanks for listening..

Спасибо за внимание

 

Добавить комментарий

Защитный код
Обновить

Поделиться: